SOSW Liceum ogólnokształcące Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Uczniowie i Rodzice – przeczytajcie jak sobie radzić !

Obecnie znaleźliśmy się w wyjątkowej sytuacji, w sytuacji zagrożenia swojego zdrowia i swoich bliskich, z narastającym napięciem psychicznym i lękiem związanym z utratą bezpieczeństwa, utratą kontroli nad rzeczywistością, z poczuciem bezsilności.
Jak sobie radzić?
Bądź blisko kogoś, z kim możesz porozmawiać, komu możesz się wygadać, podzielić się swoimi obawami, lękami. W sytuacji nasilającego się lęku, czy napadów paniki, postaraj się zrelaksować, odwrócić myśli, przekierować je na wysiłek fizyczny, rozrywkę (tę oczywiście dozwoloną podczas kwarantanny), sposób który Tobie pomaga, może medytację lub modlitwę (sposób duchowy również często przynosi ulgę czy spokój wewnętrzny). Aby odgonić czarne myśli od siebie i tworzenie negatywnych scenariuszy, warto zaplanować sobie czas, co będę robić przez następne dni, tygodnie, miesiące. Warto zrobić coś, na co od dawno miało się ochotę, ale nigdy nie było na to czasu (oczywiście te aktywności w zaciszu domowym). Przede wszystkim należy uczestniczyć w zdalnym nauczaniu, odpowiadać na maile nauczycieli, być obecnym w zajęciach online. Można nadrobić zaległości w nauce, lekturze szkolnej, sprzątaniu (już tym przedświątecznym), pomocy innym domownikom w ich obowiązkach (rodzeństwu, rodzicom itp.). Narzuć sobie dyscyplinę pracy własnej, rytuał i plan dnia (bez lenistwa), to nie czas wakacji, ale sprawdzian Twojej silnej woli i rzetelności. Negatywnych myśli unikniesz, jeśli nie będziesz stale słuchał doniesień z telewizji o epidemii, włączał się w dyskusje na forach internetowych, itp. Unikaj nudy! Planuj swój czas!
Drogi Rodzicu/Opiekunie!
Twoje emocje, uczucia udzielają się Twojemu dziecku. To, jak przeżywasz obecną sytuację ma niezwykły wpływ na stan emocjonalny dziecka (często miewającego już podobne trudności związane z radzeniem sobie ze stresem czy własnymi emocjami). Bądź spokojny i opanowany. Najważniejsze jest to, jak Ty, jako dorosły, stworzysz atmosferę w domu, pełną wsparcia, partnerskiej rozmowy, poczucia bezpieczeństwa (tak kruchego w obecnej sytuacji). Zapewniaj, że sobie poradzicie, że dacie radę. Obserwuj swoje dziecko, jego reakcje i emocje. Nie wyśmiewaj lęków dziecka, czy jego punktu widzenia, ale tłumacz, jak można sobie radzić i jak wszyscy inni sobie radzą w tej sytuacji. Wysłuchaj swojego dziecka, jego spojrzenia, porozmawiajcie o emocjach, jakie Wam towarzyszą. Łatwiej sobie poradzić z tym, co wypowiedziane, a nie stłumione. Nie rób nadmiernych zapasów, nie oglądaj w kółko wiadomości, nie czytaj rozmów na forach internetowych. Twój stan emocjonalny udzieli się dziecku, a to TY jesteś jego odniesieniem, w Tobie jego siła. Rozmawiaj tak często, jak potrzebuje Twoje dziecko. Pamiętaj, że zorganizowany czas, stały plan dnia, stałe godziny posiłków i pory spania porządkują niepewną rzeczywistość i pomagają wrócić na swój tor 😉 Pamiętaj, że zespół psychologów i pedagogów Ośrodka udzielają wsparcia !

Pozdrawiamy serdecznie!
Zespół psychologów i pedagogów SOSW

Jak efektywnie uczyć się w domu?

1. Pozbądź się „rozpraszaczy”
Zanim rozpoczniesz naukę, schowaj do pudełka lub szuflady wszystkie „rozpraszacze” uwagi: telefon, pilot od telewizora, smartwatch, ciekawą książkę którą właśnie czytasz. Wyłącz wszelkie portale społecznościowe – komputer/laptop przyda się do nauki a nie życia towarzyskiego. W pomieszczeniu, w którym się uczysz, powinna panować cisza lub jeżeli lubisz, cicha, nie rozpraszająca cię muzyka (najlepiej bez tekstu lub jeżeli jest to w obcym języku, abyś nie skupiał się na jej słowach)

2. Nie odkładaj nauki „na później”
Tym, co najbardziej blokuje w przyswajaniu wiedzy, jest świadomość ogromnej ilości materiału. Zaczynając wcześniej i ucząc się systematycznie, nie musisz pochłaniać niewyobrażalnych porcji wiedzy w krótkim czasie. Odwlekanie nauki powoduje nawarstwianie się materiału, który trzeba jeszcze powtórzyć i ogromny stres. Pamiętaj, że efektywnie znaczy systematycznie!

3. Ucz się partiami
Nauka jest dużym wysiłkiem dla umysłu. Po pewnym czasie nauki „non stop” mózg zaczyna pracować na zwolnionych obrotach i zapamiętuje mniej. Dlatego łatwiej przyswoisz sobie małe porcje materiału, ucząc się regularnie.

4. Trenuj pamięć i koncentrację
Przeznaczaj na trening tylko 5 minut dziennie. Nauczysz się szybciej skupiać i zaczniesz popełniać mniej błędów podczas rozwiązywania zadań.
Oto kilka propozycji ćwiczeń:
„Zobacz to” czyli wizualizacja
Usiądź wygodnie. Zamknij oczy. Oddychaj głęboko. Wyobraź sobie siebie na plaży. Zastanów się, jak ona wygląda, jaka jest pogoda i jakie słyszysz dźwięki. Możesz nawet dotknąć piasku! Pozostań z tym obrazem przez chwilę. Powoli otwórz oczy.
Umyj zęby lewą ręką
Jeśli na co dzień wszystko robisz lewą ręką, wykorzystaj prawą! To pobudzi mózg do intensywnej pracy, a Ciebie zmusi do większej koncentracji. Podobnie działa wybranie innej drogi do szkoły, niż ta, którą zwykle idziesz czy zmiana kolejności czynności, jakie wykonujesz rano. Jeśli przeważnie zaczynasz od porannego prysznica, to tym razem w pierwszej kolejności zjedz śniadanie.
Policz w myślach od 100 do 1.
Jeśli udało Ci się bez problemu, spróbuj policzyć od 100 do 1, ale co 3 liczby: 100, 97, 94 itp.
„W dwuszeregu zbiórka”
Napisz na kartce 10 dowolnych liter w taki sposób, by nie tworzyły wyrazu. Zapamiętaj je: przez 2-3 minuty powtarzaj na głos i układaj kolejność w pamięci. Zegnij kartkę, zakrywając napisane litery. Spróbuj je odtworzyć. Odegnij kartkę i sprawdź, czy wszystko się zgadza. Kolejnym razem spróbuj z 20 literami lub kształtami.
„Narysuj artykuł”
Wybierz sobie dowolny krótki artykuł z gazety lub Internetu. Przeczytaj go uważnie i na jego podstawie narysuj najważniejsze informacje w formie mapy myśli. Wróć do rysunku następnego dnia i spróbuj opowiedzieć treść tekstu tylko na podstawie rysunkowej notatki. Jak dużo udało się zapamiętać?

5. Zapisuj, notuj, obklejaj pokój
Wbrew pozorom, to wcale nie jest strata czasu! Łatwiej zapamiętasz rzeczy, które notujesz. Na egzaminie szybko przypomnisz sobie, że wzór, którego potrzebujesz do rozwiązania zadania, wisi nad Twoim biurkiem i został napisany zielonym flamastrem. Od tego już tylko mały krok do przypomnienia sobie całego wzoru.

6. Nagrywaj i odsłuchuj
Weź telefon i nagraj siebie czytającego materiał, który musisz przyswoić. Masz problem ze słuchaniem swojego głosu? Nie przejmuj się tym, niemal każdy ma podobne odczucia. Odsłuchując, staraj się skupić na treści nagrania, a nie na swoim głosie. Dzięki tej metodzie łączysz dwa rodzaje przyswajania wiedzy. Z jednej strony czytasz tekst (wzrokowe przyswajanie treści), a z drugiej: później słuchasz tego, co przeczytałeś (słuchowcy). Dzięki temu zapamiętasz więcej, niż gdybyś robił tylko jedną z tych rzeczy. Możesz też puścić nagranie, a wzrokiem podążać za tekstem. W ten sposób zapamiętasz jeszcze szybciej. Powtarzaj także na głos. Takie powtarzanie znacznie przyspiesza zapamiętywanie informacji. Możesz opowiadać treść lektury swojemu zwierzakowi albo samemu sobie 🙂

7. Nie lekceważ pozornie łatwych tematów
Bez kilku powtórzeń i wyraźnej intencji nauczenia się czegoś, nawet najprostsze rzeczy wylecą z głowy.

8. Rozwiązuj dużo zadań
Teoria to jedno, ale praktyczne „rozgryzanie” zadań to sedno egzaminu. Rozwiązuj zadania, arkusze, testy. Nabierzesz wprawy i szybciej nauczysz się zagadnień teoretycznych.

Obserwuj

 

Słuchaj

 

Mów

 

Pisz

 

  • analizuj tworzenie wypowiedzi krok po kroku
  • analizuj zadania rozwiązywane krok po kroku
  • analizuj rysunki, wykresy, wzory i zadania
  • słuchaj wykładu i wyjaśnień nauczycieli

 

  • powtarzaj najważniejsze informacje na głos
  • opowiadaj np. treść lektur sobie lub… kotu

 

  • trenuj pisanie wypracowań
  • rób odręczne notatki
  • twórz mapy myśli
  • rozwiązuj zadania na kartce
  • rób odręczne notatki

 

Uwaga!
Metody uczenia się najlepiej dostosować do typu osobowości
Każdy z nas jest inny, dlatego ważne jest dostosowanie trybu nauki do typu osobowości. Wykorzystanie odpowied-niego szlaku neuronowego pozwoli nam lepiej kodować poznawane informacje.
W aspekcie uczenia się wyróżniamy następujące typy osobowości:
– wzrokowiec,
– słuchowiec,
– kinestetyk (ruchowiec),

I tak:
• Wzrokowiec – istotne są dla niego walory estetyczne. Wielką wagę przywiązuje do porządku w czasie nauki, zapamiętuje dobrze takie rzeczy jak schematy, tabele, rysunki i kolory. Wzrokowcy powinni uczyć się poprzez sporządzanie rysunków, wykresów czy map myślowych.

• Słuchowiec – lubi wykłady, dialogi i inne formy dźwiękowego przekazu informacji. Słuchowcy powinni uczyć się poprzez głośne czytanie, powtarzanie nauczonych reguł. Temu typowi osobowości w czasie nauki pomaga muzyka.

• Kinestetyk (ruchowiec) – pamięta to, co sam wykonał. Często gestykuluje, lubi ruch i emocje. Kinestetycy po-winni możliwie najbardziej angażować swoje ciało do nauki – na przykład poprzez powtarzanie informacji w czasie chodzenia, gestykulację podrzucanie piłeczki lub wizualizację przyswajanych informacji w czasie czytania.

To może się przydać podczas nauki!

Dasz radę!
Pozdrawiam.
Renata Oskędra

Jak osiągnąć lepsze wyniki w nauce?
20 KROKÓW DO SUCKESU

1. BIERZ PRZYKŁAD ZE SPORTOWCÓW!
Osiągaj coraz lepsze wyniki, nie zadowalaj się tym co już osiągnąłeś. Doskonal się, „nie spoczywaj na laurach”. Ucz się systematycznej pracy, bo tylko ona jest skuteczna.
Ćwicz, ćwicz, ćwicz!
Czynności wielokrotnie powtarzane łatwiej utrwalamy, nabywamy umiejętności, które będziemy mogli wykorzystać w różnych sytuacjach.

2. NIE BÓJ SIĘ MARZYĆ!
Marzenia nadają naszemu życiu sens, są inspiracją do działania.
Marząc wyznaczamy sobie konkretny cel i staramy się go zrealizować (np. kierunek studiów, dalszy proces kształcenia, wybór pracy).

3. WYZNACZAJ SOBIE KONKRETNE CELE I TERMINY ICH REALIZACJI!
Nie odkładaj nauki na ostatnią chwilę, zwłaszcza przed powtórkami większej partii materiału czy pracami klasowymi. Zrób sobie postanowienie „będę się starać zaliczyć to na ocenę dobrą czy bardzo dobrą”.

4. SZYBKO ZNAJDŹ ENTUZJASTYCZNIE NASTAWIONEGO DORADCĘ!
Podejmij pracę wspólnie z kolegą czy koleżanką z klasy, którzy mają podobne zainteresowania np. z historii. Wspólna praca będzie sprzyjać wzajemnej motywacji.

5. NAJPIERW NAKREŚL SOBIE OGÓLNY OBRAZ I MAŁYMI KROKAMI STARAJ SIĘ DOPROWADZIĆ DO JEGO REALIZACJI!
Nie zapominaj jednak o nim, bo możesz się łatwo pogubić. Podobnie jak w układaniu puzzli, musisz wiedzieć, co układać, mając do dyspozycji np. 500 elementów układanki.

6. PYTAJ!
Nie wstydź się przyznać do tego, że czegoś nie wiesz. Lepiej zapytać, niż błądzić i nie trafić do celu.
Jeśli czegoś nie rozumiesz miej odwagę poprosić nauczyciela, aby wytłumaczył ci jeszcze raz.

7. ZNAJDŹ GŁÓWNĄ ZASADĘ!
która cię doprowadzi do celu, sposób realizacji swoich zamierzeń.

8. ZNAJDŹ 3 NAJLEPSZE KSIĄŻKI
napisane przez praktyków, którzy odnieśli sukces w danej dziedzinie. Dokonaj selekcji materiałów źródłowych, nie ucz się ze zbyt wielu książek. Lepiej będzie jak ograniczysz się do 2-3, które napisane są w sposób przystępny i zrozumiały.

9. DOWIEDZ SIĘ, JAK EFEKTYWNIE SIĘ UCZYĆ!
Poznaj techniki uczenia się: mnemotechniki, technika haków, łańcuchowa technika skojarzeń, system cyfrowo– literowy, szybkie czytanie, notowanie nielinearne, aktywne powtórki.

10. PODCZAS NAUKI KORZYSTAJ Z OBRAZU I DŹWIĘKU!
Większość z nas jest słuchowcami lub wzrokowcami. Łatwiej zapamiętać coś, co przedstawione jest w formie nagrania, filmu, wykresów, tabeli, schematów, map myśli itp.

11. UCZ SIĘ PRZEZ DZIAŁANIE!
Z badań dotyczących procesu zapamiętywania wynika, że po 24 godzinach ludzie pamiętają:
•20% tego, co usłyszeli(np. tego, co mówi nauczyciel)
•30% tego, co zobaczyli (np. nauczyciel pokazał, czy zobaczyli rysunek w podręczniku)
•90% tego, co sami zrobili (np. narysowali, ułożyli)
Najlepiej uczymy się wtedy, gdy mamy możliwość wykonać coś własnymi rękami. Nauka w działaniu jest znacznie ciekawsza, a przede wszystkim łatwiej się do niej zmotywować.

12. RYSUJ MAPY SKOJARZEŃ!
Po przeczytaniu tekstu napisz na kartce w centralnym miejscu kluczowe słowo, najważniejsze dla treści całego materiału pojęcie, zasadniczą idee, temat. Następnie wyszukaj zagadnienia, pojęcia, które się z nim wiążą, stanowią rozwinięcie tematu.
Nasz mózg nie zapamiętuje linearnie. Nie koduje literek, ale najpierw przetwarza je na obrazy.

13. POZNAJ ŁATWE SPOSOBY PRZYPOMINANIA SOBIE TEGO, CZEGO SIĘ NAUCZYŁEŚ!
Rób notatki, gromadź materiały dodatkowe np. czasopisma, nie pozbywaj się zeszytów z poprzednich klas. Zaznaczaj w obszernej lekturze zakładkami najistotniejsze informacje, cytaty.

14. NAUCZ SIĘ OSIĄGAĆ STAN JEDNOCZESNEJ ODPORNOŚCI I ODPRĘŻENIA!
Ważnym czynnikiem sprawnego zapamiętywania jest w pełni rozluźnione ciało oraz spokojny umysł.
To stres działa zabójczo na mechanizmy pamięci. Jeśli nauka pozbawiona jest presji czasu i odbywa się bezstresowo, wówczas nic nie zakłóca procesu myślenia.

15. POWTARZAJ I ROZMYŚLAJ!
Nie ucz się na pamięć, ale staraj się to zrozumieć. Przystępując do pisania zadania domowego przemyśl koncepcję całości, zrób plan uwzględniający chronologię przedstawionych zagadnień. Napisz najpierw na brudno. Przy przepisywaniu zanalizuj całość, weź pod uwagę ewentualną korektę. Nie przepisuj automatycznie.

16. STOSUJ METODY POMAGAJĄCE ŁĄCZYĆ INFORMACJE JAKO PUNKTY ZACZEPIENIA DLA PAMIĘCI!
Kojarz informacje, których nauczyłeś się np. na lekcjach historii i wykorzystaj je na języku polskim. Na lekcji fizyki wykorzystaj wiedzę matematyki. Są to tzw. ścieżki międzyprzedmiotowe.

17. BAW SIĘ, GRAJ W RÓŻNE GRY!
Przyjemnym i pożytecznym będzie dla Ciebie nauka poprzez zabawę np. w czasie rozwiązywania krzyżówek, gier edukacyjnych. Każdy trening pamięci powinien być dobrą zabawą. Porzuć pamięciową metodę zapamiętywania, polegającą na wielokrotnym powtarzaniu. Szybciej i skuteczniej przyswoisz sobie wiedzę w zabawie z umysłem i wyobraźnią.

18. UCZ INNYCH!
Pomagaj kolegom czy koleżankom, którzy są słabsi od ciebie. W ten sposób pomożesz im w rozumieniu jakiegoś zagadnienia, sam zaś utrwalisz to, co już opanowałeś.

19. ODBĄDŹ KURS PRZYSPIESZONEGO UCZENIA SIĘ
np. kurs szybkiego czytania, trening skojarzeniowo– wyobrażeniowy, ćwiczenia zdolności percepcyjnej i uwagi, trening zapamiętywania przy użyciu planu wizualnego i skojarzeniowego.

20. MOTYWUJ!
Dobra motywacja wpływa korzystnie na proces uczenia się, pobudza fantazję i kreatywność.
Motywacja – czyli dokładne uświadomienie sobie celu tego, co on ci przyniesie, gdy go osiągniesz.

Opracowała: psycholog Urszula Czerwińska

MASZ PROBLEM? POTRZEBUJESZ POMOCY? CHCESZ POROZMAWIAĆ? – ZADZWOŃ
PLAKAT – ZDROWIE PSYCHICZNE BEZPŁATNA POMOC
ULOTKA – PORADNIK PSYCHOLOGICZNY
BEZPŁATNE WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W DĄBROWIE GÓRNICZEJ
JAK ZROZUMIEĆ I WSPIERAĆ NASTOLATKA – PREZENTACJA ZEBRANIE
SPOSOBY RADZENIA SOBIE W SYTUACJACH TRUDNYCH
Medytacja – ćwiczenie 1
Wizualizacja Moje Ciało – ćwiczenie 2
Ćwiczenie relaksacyjne z wizualizacją
Trening uważności
INSTYTUCJE POMOCOWE DLA DZIECKA I RODZINY
TELEFONY ZAUFANIA DLA UCZNIÓW I RODZICÓW
MIESIĄC ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
STRES DLA TWOJEGO DOBRA
kontrast
powiększenie

   

Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy
dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej

w Dąbrowie Górniczej
ul. Swobodna 59
tel. 32 261 80 03

Skip to content