W dniach 02-08.09.2018r. gościliśmy w Ośrodku grupę młodzieży wraz z pedagogami z Rosji, ze Szkoły – Internatu dla Dzieci Niewidomych i Niedowidzących nr 1 im. Grota w Petersburgu, w ramach projektu: „Unikalność małych ojczyzn bogactwem Polski i Rosji”.
Wśród wszystkich zadań Centrum Polsko-Rosyjska Wymiana Młodzieży zajmuje miejsce szczególne, gdyż najskuteczniej przeciwdziała ona uprzedzeniom obciążającym stosunki między sąsiadującymi narodami.
Na konkurs do Centrum wpłynęło 56 wniosków i nasza szkoła stała się jedną z 18, które uzyskały aprobatę i dofinansowanie. Podróż naszych przyjaciół była w tym roku bardzo spokojna, a Polska przywitała ich słoneczną pogodą. Pierwszego dnia, po zakwaterowaniu w Internacie i obiedzie, uczniom przedstawiono harmonogram pobytu, oprowadzono po i wokół terenu Ośrodka. Następnego dnia, w poniedziałek, po śniadaniu młodzież z Polski biorąca udział w projekcie, powitała swoich rosyjskich kolegów. Po przedstawieniu się, cała grupa udała się na wycieczkę do Zabrza, gdzie wzięła udział w lekcji muzealnej pt. : „Historia sztolnią płynąca”. Zwiedzanie obiektu zabytkowej kopalni Luiza rozpoczęło się od zjechania pod ziemię górniczą kolejką. Było to niezapomniane wrażenie. Podczas wędrówki kopalnianymi korytarzami, przewodnik zapoznał uczniów z historią kopalni, zaprezentował pracę wielu urządzeń górniczych. Młodzież zobaczyła warunki pracy w kopalni i wysłuchała wielu anegdot i legend związanych z wydobyciem węgla i życiem górników na Śląsku. Następnie obie grupy uczestniczyły w warsztatach plastycznych, podczas których wykonywalirysunek węglem. Przy dźwiękach bluesowej muzyki, w miłej atmosferze wspólnych zajęć powstawały prace z wykorzystaniem węgla oraz uczniowie sporządzili artystyczny przepis na wykonanie żuru – śląskiej potrawy regionalnej. Wspólne zajęcia sprzyjały integracji grupy.
We wtorek, po śniadaniu młodzież z Rosji obejrzała specjalistyczne pracownie Ośrodka. Między innymi rozpoznawali dźwięki w pracowni tyfloakustycznej oraz zapoznali się z oprzyrządowaniem usprawniającym widzenie oraz sprzętem ortooptycznym. Przed południem wszyscy udali się w sentymentalną podróż do dzielnicy Katowic-Nikiszowca, gdzie brali udział w zwiedzaniu pod tytułem: „Powróćmy jak za dawnych lat w tradycyjny śląski świat”. Klimatyczna dzielnica, charakterystyczne budynki i ciekawe opowieści pani przewodnik wprowadziły obie grupy młodzieży w miły nastrój i pozwoliły poznać warunki życia i zwyczaje oraz tradycje rodzin górniczych. Następnie poznali historię Śląska na przestrzeni wieków zwiedzając podziemną trasę Muzeum Śląskiego. Początki tego regionu i jego burzliwa historia zostały przybliżone podczas wędrówki wśród eksponatów muzeum. Po obiedzie, Pani Dyrektor Violetta Trzcina, oficjalnie przywitała gości, serwując słodki poczęstunek. Podczas spotkania rozmowy dotyczyły podobieństw i różnic w nauce w polskiej i rosyjskiej szkole. Potem przyszedł czas na zajęcia sensoryczne: „Węgiel w różnych odsłonach”. Najpierw, podczas prezentacji multimedialnej młodzież poznała właściwości węgla – pierwiastka życia. Następnie, doświadczalnie zbadała jego właściwości i właściwości jego pochodnych np. dwutlenku węgla. Potem przyszedł czas na poznanie tego pierwiastka przy pomocy wszystkich zmysłów. I tak dotykiem i zmysłem wzroku poznawali: grafit w ołówku, brylant w pierścionku, parafinę w świeczce oraz węgiel jako lekarstwo. Aromat do ciast i krem węglowy dostarczyły bodźców dla zmysłu węchu. Natomiast cukierki węglowe- kopalnioki, dostarczyły wrażeń smakowych. Niektóre dziewczyny wypróbowały też maski węglowe. Uczniowie dowiedzieli się też ciekawej historii wiążącej nasze dwie małe ojczyzny. Otóż polska landrynka ma swoje źródła w Rosji. Jak podaje Władysław Kopaliński nazwa ta pochodzi od Fiodora Matwiejewicza Łandrina, człowieka, który w połowie XIX wieku produkował landrynki w swojej petersburskiej fabryce. Po wytężonej pracy zmysłowej i umysłowej przyszedł czas na relaks i naukę typowej śląkiej piosenki: „Poszła Karolinka do Gogolina”.
W środę młodzież poznała zielony odcień Śląska, biorąc udział w wycieczce w Beskid Śląski. Pierwszy etap to zwiedzanie chaty Kawuloka w Istebnej wraz z lekcją muzealną dotyczącą instrumentów muzycznych oraz życia górali beskidzkich. Podczas warsztatów manualnych uczniowie wykonywali ze słomy ślimaka. Wzajemna pomoc zaowocowała wykonaniem pięknych okazów, czemu towarzyszyło wiele radości i śmiechu. Zwiedzając wystawę twórców ludowych, podziwiali wyroby koronkarskie oraz największą koronkę zapisaną w księdze rekordów Guinessa. Potem podziwiali panoramę gór ze szczytu Równicy, gdzie smakowali typową potrawę- kwaśnicę. Wieczorem uczniowie wzięli udział w integracyjnych zawodach w tenisie dźwiękowym.
W czwartkowe pogodne przedpołudnie młodzież zwiedzała Muzeum Etnograficzne w Chorzowie poznając życie w tradycyjnej wsi śląskiej. Niektórzy próbowali swoich sił w pracy w kuźni czy w dojeniu krowy. Potem wszyscy wzięli udział w zajęciach „W starej szkole”. Podczas lekcji pisali na tabliczkach, następnie ćwiczyli kaligrafię piórem i atramentem, a niesforni, spróbowali jak wyglądały dawne kary – klęczenie na grochu z rękami w górze. Następnie posilali się pysznymi kiełbaskami upieczonymi nad ogniskiem w otoczeniu skansenu. Po powrocie brali udział w warsztatach kulinarnych „Coś dla ucha i dla brzucha”. Uczniowie gotowali tradycyjny żur śląski słuchając muzyki biesiadnej. Wspólnie obierali ziemniaki, podsmażali kiełbaskę, by potem delektować się swoim dziełem. Po posiłku przyszedł czas na spacer po naszym mieście, z którego jesteśmy dumni tzn. po Dąbrowie Górniczej. Piątek to już ostatni dzień pobytu naszych gości z Sankt Petersburga. Na zakończenie pierwszego etapu projektu młodzież obejrzała występ grupy teatralnej z Ośrodka, która również kończyła swój projekt „Wariacje przez aranżacje – cud tworzenia”. Przedstawienie opatrzone audiodeskrypcją zapoznało uczniów z baśniowymi postaciami z legend zagłębiowskich. Po wspólnym poczęstunku i pożegnaniu, młodzież z Rosji udała się na zwiedzanie szlaku królewskiego w Krakowie, a następnego dnia powróciła do swojej ojczyzny.