5 i 12 grudnia 2018r. nauczyciele rewalidacji pracujący z uczniami z niepełnosprawnością wzrokową zorganizowali warsztaty, których celem było przygotowanie książeczki dotykowej dla dzieci słabowidzących i niewidomych, składającej się z obrazków wypukłych (wykonanych z różnorodnych materiałów o zróżnicowanej fakturze) uzupełnionych tekstem zapisanym w czarnodruku i alfabetem Braille’a. Korzystanie z tego typu pomocy pozwala osobom o ograniczonych możliwościach wzrokowych na pełniejszy odbiór treści, poprzez pobudzanie wielu zmysłów – przede wszystkim dotyku, ale również słuchu, węchu i wzroku (dzięki wykorzystaniu kontrastowych, intensywnych barw, których percepcja jest możliwa dla osób z osłabionym widzeniem). Przedsięwzięcie było częścią projekt Erasmus+, realizowanego w Ośrodku od października 2017 r., pod hasłem „Pomóżcie nam pomóc im. Arteterapia kluczem komunikacji niepełnosprawnych”. Głównym celem działań podejmowanych w ramach projektu jest poprawa komunikacji werbalnej i niewerbalnej podopiecznych poprzez zastosowanie metod terapii przez sztukę, obejmujących różnorodne formy oddziaływania (np. teatr, muzykę, obraz, ruch), dostosowane do potrzeb i możliwości osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Cel ten realizowany jest przede wszystkim poprzez wymianę doświadczeń z placówkami specjalistycznymi z krajów partnerskich (Finlandią, Grecją, Czechami, Turcją, Wielką Brytanią) oraz wdrażanie i upowszechnianie wybranych, poznanych tam form i metod pracy. Dalszy etap projektu przewiduje między innymi przygotowanie opatrzonego audiodeskrypcją przedstawienia teatralnego pt. „Inny nie znaczy gorszy – historia łaciatego słonia Bombika” w wykonaniu uczniów z dysfunkcją wzroku. Spektakl nawiązywał będzie do treści wykonanej podczas grudniowych warsztatów książeczki dotykowej, będąc jej dopełnieniem, poprzez wykorzystanie innych form przekazu, takich jak ruch sceniczny czy muzyka.
A.Kujawińska