21.11.2017 r w ramach obchodów Święta Białej Laski nauczyciele rewalidanci pracujący z dziećmi niewidomymi i słabowidzącymi przeprowadzili warsztaty tyflologiczne dla klas IV-VII Szkoły Podstawowej. Podczas zajęć uczniowie mogli bezpośrednio odczuć z jakimi problemami borykają się ich koledzy i koleżanki z dysfunkcją wzroku. Dzięki symulatorom schorzeń okulistycznych przekonali się, jak widzą dzieci dotknięte jaskrą, retinopatią czy neuropatią. Próbowali wykonywać czynności dnia codziennego tj. nalewanie płynów, rozpoznawanie banknotów, monet czy nakładanie pasty do zębów na szczoteczkę. Nad tymi czynnościami zazwyczaj nie zastanawiamy się i wykonujemy je machinalnie. Fakt, iż czasami trzeba się tego uczyć był dla niektórych wielkim zaskoczeniem. Uczniowie skorzystali również z możliwości przeprowadzenia badania ostrości wzroku, widzenia przestrzennego oraz sprawdzenia mocy noszonych okularów korekcyjnych. Badaniom chętnie poddawali się sami nauczyciele. Wielu z nim tyflopedagodzy zalecili wizytę u lekarza okulisty. Uczestnicy przedsięwzięcia poznali również bezwzrokowe techniki poruszania się z przewodnikiem oraz z białą laską. Przygotowany dla nich tor przeszkód uświadomił im, jak trudne jest przemieszczanie się bez udziału wzroku. Dużym zainteresowanie cieszyło się stanowisko nauki pisma brajla i odczytywania grafiki dotykowej. Dzięki zaproponowanym aktywnościom dzieci przekonały się, że ręce mogą służyć także do patrzenia. W pracowni tyfloakustycznej wszyscy zainteresowani odsłuchiwali dobiegające z różnych stron dźwięki. Ich odpowiednia interpretacja jest podstawową umiejętnością, jakiej muszą nauczyć się osoby niewidome, a także słabowidzące z dużym ubytkiem widzenia. Umiejętność tą wykorzystują do bezpiecznego poruszania się w pomieszczeniach zamkniętych i przestrzeni otwartej. W pracowni usprawniania widzenia uczniowie poznali różne rodzaje lup, zapoznali się ze specyfiką pracy na powiększalniku. Korzystali z lunet, monookularów oraz lup elektronicznych. Przekonali się, że istnieje specjalistyczny sprzęt i metody pracy, które pomagają niepełnosprawnym wzrokowo uczyć się na równych zasadach z ich pełnosprawnymi rówieśnikami. Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli. Uwrażliwiły wszystkich na problemy dzieci z dysfunkcją wzroku i uświadomiły, że brak okularów na nosie nie jest równoznaczne z dobrym widzenia, albo ich noszenie nie rozwiązuje wszystkich problemów słabowzroczności. Zapraszamy do jeszcze liczniejszego udziału w naszych warsztatach w przyszłym roku.