Autyzm. W świecie zagubionych zmysłów.
Wyobraźmy sobie, że gdy ktoś nas przytula zamiast przyjemnego uczucia kontaktu z bliską osobą odczuwamy ból, który jest trudny do zniesienia. Jak odnaleźlibyśmy się sytuacji gdyby każdego dnia dźwięki, które nas otaczają sprawiały nam bardzo duży dyskomfort i cierpienie? Czy łatwo byłoby nam funkcjonować w codziennym życiu, gdyby zamiast obrazu jako całości widzielibyśmy jego każdy element, nie potrafiąc go poskładać? Tak w przybliżeniu świat odbiera osoba z autyzmem. Całkowicie odmiennie niż osoby nie cierpiące na to zaburzenie. Spowodowane jest to głównie przez nieprawidłowości odbioru wrażeń poprzez zmysł dotyku, wzroku, smaku, węchu czy słuchu. Inne postrzeganie świata przez dzieci z autyzmem często prowadzi do tego, że są niezrozumiałe i wyalienowane, odrzucone przez środowisko rówieśnicze. Dlatego każdego roku 2 kwietnia, w sposób szczególny obchodzimy w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Dąbrowie Górniczej Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Tego dnia organizowaliśmy warsztaty, na które zapraszaliśmy uczniów z dąbrowskich szkół. Celem tych zajęć było przybliżenie zaproszonym gościom, w jaki sposób funkcjonują zmysły i jak świat odbierają dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera. Uczestnicy sami mogli doświadczać na specjalnie przygotowanych stanowiskach, jak bodźce z otaczającego świata odbiera osoba z autyzmem i z jakimi trudnościami w życiu codziennym musi się mierzyć. Warsztaty kończyło wspólne, symboliczne wypuszczenie niebieskich balonów do nieba. Była to wspaniała okazja do integracji zdrowych dzieci z ich niepełnoprawnymi rówieśnikami. W tym roku również pragniemy zaznaczyć, że solidaryzujemy się z osobami z autyzmem i ich rodzinami. Zachęcamy do włączenia się do naszej akcji: „Na niebiesko dla autyzmu” (szczegóły na profilu fb ośrodka) oraz do obejrzenia krótkiego filmiki pt. „Autyzm w 51 sekund”, który przybliży nam w jaki sposób świat obiera osoba z autyzmem.
http://trocheinaczej.pl/2016/09/autyzm-w-51-sekund-video/
Opracowanie:
mgr Weronika Jasiak,
mgr Dorota Chochorowska,
mgr Justyna Fit – Kempska,
mgr Paulina Szmajda